Alles wat je moet weten voor je volgende gezinsfotoshoot

Fotoshoots zijn voor sommigen meer werk dan plezier. Je moet een fotograaf zoeken die bij je past, bedenken welke kleding iedereen aan moet, misschien een on-enthousiaste partner overtuigen om mee te gaan. Er zijn genoeg dingen om over na te denken, dus heb ik een kleine lijst gemaakt met tips die je kan gebruiken als spiekbriefje, ter voorbereiding.

1. WAT TE DRAGEN

Zorg dat je kleding comfortabel is en er leuk uit ziet. Wat zou je aantrekken naar een feestje? Neutrale kleuren met zachte, vloeiende stoffen en texturen zijn geweldig, maar ook vollere kleuren werken prima, zolang alles maar op elkaar afgestemd is! Wil je een pop van kleur en een beetje een randje aan je look? Kies bijpassende kleuren (maar niet matchy, matchy) met gedurfde accentkleuren, zoals gele of felrode accenten. Het toevoegen van leuke accessoires zoals sjaals, tassen, mutsen of riemen maakt het geheel af.

2. KOM NIET OP EEN LEGE MAAG

Zorg ervoor dat je je familiefotosessie niet boekt rond het dutje of het naar bed gaan van de kinderen, anders kan het heel snel afgelopen zijn. Eén van de mooiste momenten van de dag om een fotoshoot te houden is 1,5 tot 2 uur voor de zon onder gaat, of 1 á 2 uur nadat hij opgekomen is. Als dit een slechte tijd is voor de kinderen, dan plannen we gewoon om hun schema heen.
Ik kan op elk moment van de dag fotograferen, zelfs als er veel wolken hangen of de zon jusit erg fel schijnt. Kom alleen niet op een lege maag naar een fotoshoot. Ik ontmoet veel gezinnen die naar een fotosessie komen met een diner erna gepland. Zorg dat iedereen een kleine hap heeft gegeten van tevoren, niemand houdt van honger.

3. KOM NIET OP DE LAATSTE MINUUT

Als ik een euro kreeg voor elke keer dat een gezin te laat kwam voor een familiefotosessie, zou ik een heel rijk man zijn. Geen zorgen hoor! Maar voor jullie is het minder fijn; je moet je haasten, rondrennen, de kinderen vangen en het voelt wat chaotisch. Je wil natuurlijk mooie herinneringen maken, dus plan om iets eerder te komen, dan heb je wat speling en meer rust. Gun jezelf die extra tijd, dat is een luxe.

4. KOM OP PAPA, OOK DIT HOORT ER BIJ

Ik hoor telkens weer dat het lastig is om de papa’s te overtuigen om mee te gaan. Fotoshoots zijn meer een mama-dingetje schijnbaar. Nergens voor nodig! Ik poseer niemand en je hoeft ook niet verplicht te lachen als ik mijn camera in de hand heb. Als de kinderen ouder zijn dan zijn dit de mooiste momenten om op terug te kijken, dus laten we er juist een feestje van maken. Ren met ze mee, speel tikkertje, stoei of knuffel met iedereen en maak pelzier, dan maak ik wel de foto’s op het juiste moment.

5. OVER PLEZIER GESPROKEN

Wees niet bang om je kinderen op te pakken en in de lucht te gooien. Geef je vrouw een kus op de wang. Vertel je man hoeveel je van hem houdt en waardeer hem omdat hij er is voor je gezin. Heb plezier, lach, maak grapjes, knuffel het uit, kus, stoei... Door deze dingen te doen, hoef ik je geen instruscties te geven en voelt het niet zo gemaakt of geposeerd. Het stelt me ook in staat om je familie als zichzelf vast te leggen, hoe liefdevol/chaotisch jullie ook zijn.

6. NEEM IETS MEE*

Enkele van de beste sessies zijn die waarin het gezin iets doet waar ze samen van genieten. Dat kan een kleine picknick zijn, een spel, de favoriete step van de kids meenemen of een ander leuk speeltje. Als de fotoshoot eenmaal bezig is en er is behoefte aan wat afleiding, is dit een ideaal moment om iets tevoorschijn te pakken om de kids bezig te houden. Begin alleen niet direct met het spelen, dan willen de kids niet meer stoppen voor een foto!

7. DE BESTE FOTO'S ZIJN NIET GEPOSEERD

De beste foto's zijn vaak de foto's waarop iedereen met elkaar in interactie is. Niet bij elke foto hoeft iedereen tegelijkertijd naar de camera te kijken en te glimlachen. Als je gewoon als gezin rondhangt en aanhankelijk met elkaar bent, zullen je ogen op je gezinsleden gericht zijn en zal je glimlach natuurlijk zijn. Dit zijn de foto's waar je het meest van zal houden, omdat de momenten echt zijn.

WAT MAG JE VAN MIJ VERWACHTEN?

Mijn sessies zijn vrij ongedwongen en ontspannen en duren ongeveer een uur. Ik zorg voor een reeks foto's van jullie met de kinderen, de kinderen alleen, en jij en je partner. Ik ga mee in de energie van de kinderen en daag ze uit om zichzelf te zijn, op die manier vang ik altijd de meest authentieke glimlachen. Ook levert dit vaak wat chaotische foto’s op, die zijn meestal het beste. Op die manier heeft iedereen een leuke en ontspannen fotoshoot gehad en heb ik mijn werk goe dgedaan.

Na de shoot ga ik de gemaakte foto’s selecteren en nabewerken. We maken een tweede afspraak waarbij we samen naar de foto’s kijken en ik jullie help met het kiezen van jullie favorieten. Ook laat ik verschillende voorbeelden zien van foto’s en materialen, en kan ik direct op schaal laten zien hoe het aan de muur komt te hangen. Zo probeer ik dat beetje extra service te verlenen waardoor iedereen altijd graag bij mij terugkomt!